Tuesday, November 27, 2007

LANDAS




Hell, the LANDAS team were the Ferraris of the Sarawak regatta... they were hated so much so because they were the best and strongest team, with at least 5 teams in most of the finals, they were able to formulate team strategies( word on the ground or water...)
However, lately from 2006-2007, their strong hold were challenged by teams like Zecon and PUSAKA.
Much like the scene/story of the Formula One, it managed to change the senario of the regatta...not merely a one team show...


Pertahan Gelaran ' RAJA AIR ' Sarawak Regatta 2003

Keunggulan Landas dalam sukan Regatta terserlah lagi di dalam Sarawak Regatta 2003 yang berakhir pada 7 September 2003 di Tebingan Kuching. Aksi cemerlang Landas bermula dalam acara saringan yang bermula pada 6 September 2003 apabila Landas 1 melepasi pusingan awal apabila muncul juara dalam acara Perahu Panjang 30 Pengayuh.
Misi dan harapan Landas dalam Sarawak Regatta 2003 adalah untuk mengekalkan gelaran ' Raja Air' Sarawak Regatta 2001, 2002 dan impian ini telah menjadi kenyataan. Pasukan Landas tampak bergaya apabila berjaya menggondol anugerah 'Raja Air' dan menerima Piala Pusingan Yang Dipertua Negeri Sarawak. Berikut adalah keputusan Sarawak Regatta 2003 yang melibatkan pasukan Landas.


1. Juara Perahu Panjang 30 Pengayuh
2. Juara Perahu Panjang 20 Pengayuh
3. Juara Terbuka Agensi Kerajaan

Pelancaran Perahu Landas telah disempurnakan oleh Yang Berbahagia Datu Haji Baijuri Bin Kipli Pengarah Tanah Dan Survei Sarawak pada 6 September 2003 jam 7.00 pagi di Stor Patinggan Kuching. Ucapan Datu Pengarah serta dorongan Presiden Landas En. Sudarsono Osman telah membakar semangat pendayung untuk memastikan kejuaraan musim ini kekal milik kita. Pada majlis tersebut juga, pihak urusetia telah membuka 'Galeri Landas' untuk mengimbau kembali rekod cemerlang Landas dalam sukan Regatta di Sarawak.
Buat semua pendayung Landas, tahniah dan syabas diucapkan kepada kalian semua di atas semangat dan komitmen yang telah diberikan. Penghargaan juga diberikan kepada mereka yang telah bertungkus lumus khasnya Koordinator serta petugas-petugas Landas Sempena Sarawak Regatta 2003. Sokongan ANDA telah meletakkan Landas sebagai pasukan elite dan disegani ramai.


4 & 5 September 2004 -

Sungai Sarawak sudah begitu sinonim dengan Aksi Hebat Pasukan LANDAS dalam Sarawak Regata. Ini telah dibuktikan melalui Regata Sarawak 2004. LANDAS begitu unggul dalam mendahului saingan Regata Sarawak bermula di peringkat saringan hinggalah ke peringkat akhir. Kelibat LANDAS yang tangkas,cekap dan serasi dengan corak taktikal yang tersendiri menyebabkan pasukan lain terpaksa akur yang akhirnya LANDAS telah berjaya menempatkan 5 buah Perahu Panjang ke peringkat akhir ketegori 30 pendayung

http://www.landsurvey.sarawak.gov.my/news-archive-top.htm

1 comment:

gkvaener said...

Use to have difficulty during the registration of teams, especially the LANDAS team, people used to think that the Organizing Committee were very bias towards them, but what can the committee do if the Landas teams wins their heat, so 5-6 LANDAS teams would moved in to the finals. The LANDAS guys would also say that the OG would be very hard on them, always trying to restrict their participation... no wonder the FIA always make changes to the Formula One Races...